schema چیست و چگونه با آن کار کنیم 3 دیدگاه

google_logo

اگر سئو سایت شما برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمایل دارید به بهبود جستجوی معنایی موتورهای جستجو کمک نمایید و همچنین سایت شما بهتر دیده شود پیشنهاد می کنیم در این مقاله با وب ایران همراه باشید تا با تاثیر زبان نشانه گزاری اسکیما آشنا شوید.بعد از موج طراحان و توسعه دهندگان به کدنویسی Valid، موج بعدی برای طراحی سبک، موج جدیدی بین برخی توسعه دهندگان ایرانی مشاهده شده و آن هم کدنویسی با استفاده از HTML5 است. شاید سوال بپرسید که آیا در حال حاضر موتور جستجویی مانند گوگل، به این تلاش شما اهمیت می دهد؟ پاسخ به این سوال خارج از حیطه اطلاعات من و شماست اما مطمئنا پس از معرفی رسمی این استاندارد توسط W3C این امر محقق خواهد شد. پس بله! این موج جدید، قدم مثبتی در کیفیت عمومی سایت های ایرانی بوده. بیایید در ادامه به صورت مفصل تر به این موضوع بپردازیم.

قدم مثبت اما چرا؟

نشانه گذاری معنایی شاید مهم ترین علت فایده استفاده از HTML5 باشد. به زبان ساده تر، HTML5 به شما کدی ساده تر، مرتب تر و بامعناتر ارائه می کند. چیزی که هر سئو کار و هر توسعه دهنده وبی عاشق آن است!

کما اینکه با استفاده از Headingها در گذشته، علاوه بر تغییر ظاهری، معنایی را به موتورهای جستجو القا می کردیم، اکنون با المنت های جدیدی چون header، footer، nav، menu، article، section و … می توانیم این کار را به صورت گسترده تر و کامل تری انجام دهیم.

در واقع هدف از نشانه گذاریی معنایی یا Semantic Markup، مشخص ساختن ساختار سایت به موتورهای جستجو به زبانیست که متوجه آن شوند. ما می خواهیم موتور جستجو تک تک بخش های سایت ما را بشناسد و نسبت به ماهیت آن، ارزشگذاری کند.

استفاده از المنت های HTML5 شاید ساده ترین راه برای نشانه گذاری باشد. نشانه گذاری Schema که بیش از دو سال است در خدمت وبمسترهاست، ابعاد جدیدی به این عمل بخشید. Schema.org کلکسیونی از طرح ها مانند تگ های html ارائه می کند که وبمسترها می توانند از آن ها برای نشانه گذاری اجزای سایتشان استفاده کنند.

با بکارگیری Schema Markup سایت خود را برای ماشین های کند ذهن، ساده کنید.

Schema چیست؟

Schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثر تر کرده و موتور های جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.

Schema.org چیست؟

Schema.org در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را بعنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرده و  وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده دارد. دستورالعمل های موجود در این سایت برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و مثال های کاربردی بسیاری در آن یافت میشود.

جالب است بدانید مهمترین هدف از ره اندازی زبان نشانه گذاری Schema جایگزینی آن با بک لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.

 

آیا نشانه گذاری schema می تواند باعث بهبود سئو شود؟

هر چند Matt Cutts از گوگل، قبل ها اعلام کرده بود که نشانه گذاری به وسیله  Schema.org لزوما به معنای رنک بهتر برای سایت شما نیست، اما باید در نظر داشت که هدف اصلی از این نشانه گذاری نه رنک بالاتر، بلکه رنک صحیح و با معناست. همچنین این عمل می تواند موجب بهبود در CTR شود. بعلاوه شانس شما در نمایش یافتن در نتایج جستجوهای شخصی سازی شده و یا امکانی چون Google Recipe View بیشتر خواهد شد. وقتی کد html شما شامل ریز داده های schema می شود، موتور های جستجو راحت تر می توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین این موضوع به نوبه ی خود باعثافزایش قابلیت دیده شدن سایت شما و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می شود.

لازم است بدانید که استفاده از کد نشانه گذاری schema ویا فرمت های دیگر در کد html به معنی هک در سئو نمی باشد، در عوض بکار گیری schema در سایت را به عنوان روشی برای کمک کردن به موتورهای جستجو برای به نمایش گذاشتن سایت تان در صفحه نمایش نتایج گوگل بدانید.

 

نشانه گذاری معنایی چگونه موجب بهبود CTR من خواهد شد؟

یکی از وسوسه انگیز ترین فواید نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در لیست SERPs بوسیله Rich Snippets است. نشانه گذاری، با مشخص کردن ساختار سایت شما، به موتور جستجویی مانند گوگل کمک می کند تا اطلاعات مفیدتری را نیز در کنار نتایج سایت شما به وسیله Rich Snippets نمایش دهد که موجب جلب توجه بیشتر و در نهایت کلیک بیشتر بر روی نتیجه شما خواهد شد. بر اساس آمار و ارقام های منتشر شده تا امروز، Rich Snippets موجب افزایش CTR در SERP به اندازه ۱۵ تا ۳۰ درصد خواهد شد. یعنی با رنک فعلیتان، ۳۰ درصد بیشتر بازدید خواهید داشت!

با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده  (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد. بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد.نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شایدهم هزاران صفحه باشد. نشانه گذاری باید به صورت دستی برای همه صفحات سایت وارد شود با یک عالمه کار بیشتر برای سایت های بزرگتر.البته در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و با طرح ریزی صحیح ساختار صفحات میتوان این نشانه گذاری را به صورت یکباره برای تمامی محصولات و صفحات سایت انجام داد.

اما اگر تازه در شروع کار هستید و یا سایت کوچکی دارید می توانید نشانه گذاری schema را بدون هیچ زحمتی انجام دهید. هنگامی که شما کارهای نشانه گذاری را انجام دادید از ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل جهت چک کردن اینکه همه دستورالعمل ها به درستی عمل می کنند، استفاده کنید.

آیا باید همه اطلاعات سایت خود را با schema بهینه سازی کنیم؟

خیر، اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از کد نشانه گذاری schema بهینه سازی کنید، هدف و طبیعت محتوای سایت شما برای موتور های جستجو واضح تر می شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است نشانه گذاری schema را برای تعداد خاصی از ویژگی ها ایجاد کنید تا گوگل قبل از اینکه rich snippet سایت شما را ساخته باشد، بتواند از این ریز اطلاعات شما استفاده کند. برای اینکه متوجه شوید که از نشانه گذاری های انجام شده چه اطلاعاتی استخراج می شود می توانید از ابزار Structure Data Testing Tool گوگل استفاده کنید.

توجه کنید که هریک از این ساختارهای موجود در سایت schema.org به منظور و کاربردی مشخص طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات یک وبلاگ روش مناسبی نیست و زحمات شما نتیجه ای به همراه نخواهد داشت زیرا گوگل رتبه بندی شما را در نتایج خود نمایش نخواهد داد.

Open graph در فیس بوک و Twitter Cards

برخی از بازاریابان به اشتباه تصور می کنند که استفاده از تگ open graph همه آن چیزی است که برای دیده شدن محتوای آنها نیاز است، در صورتی که کد نشانه گذاری schema می تواند همراه با تگ های رسانه های اجتماعی همزمان به منظور دستیابی موتورهای جستجو به اطلاعات جزئی تر، استفاده شود.ب رای بهینه سازی سایت خود و افزایش شانس دیده شدن محتوای خود از کد نشانه گذاری schema همزمان با تگ های open graph استفاده کنید.

open graph صفحات سایت شما را برای فهم بهتر توسط فیسبوک نشانه گذاری میکند، این مسئله هنگامی که صفحات شما در فیسبوک به اشتراک گذاشته میشود و یا کاربر از سیستم جستجوی وب فیسبوک استفاده میکند بسیار مهم خواهد بود. همچنین سیستم Twitter Cards برای شبکه اجتماعی توییتر و اشتراک گذاری اطلاعات مناسب در آن مورد استفاده قرار میگیرد. این دو سیستم بصورت مستقل از Schema و همزمان میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

از کجا شروع کنیم؟

ابتدای امر باید گفت که Schema.org یک زبان نیست، بلکه دایره المعارفی از Microdata است. در واقع برای نشانه گذاری سه زبان وجود دارد: Microformats،Microdata و RDFa هنگام نشانه گذاری کردن سایت خود، همواره یکی از این زبان ها را به همراه مفاهیم تعریف شده در دایره المعارف Schema را استفاده خواهید کرد. در واقع Schema.org شامل مجموع مفاهیمی است که موتورهای جستجو (گوگل، یاهو و بینگ) بر روی آن اجماع کرده اند و آن را به زبان استاندارد جهت نشانه گذاری انتخاب کرده اند.

گوگل بارها به پشتیبانی خود از Schema.org اشاره کرده که در یکی از این موارد، به صورت غیرمستقیم، زبان Microdata را به باقی زبانهای موجود ترجیح داده است:

ابتدا ما از هر سه زبان استاندارد برای نشانه گذاریی اطلاعات ساختاری پشتیبانی می کردیم. اکنون تصمیم داریم که با تمرکز بر روی یک فرمت برای schema.org کار را برای وبمسترها و موتورهای جستجو آسانتر سازیم. تصمیم گیری در خصوص انتخاب زبان دشوار بود، اما ما به این نتیجه رسیدیم که Microdata بالانسی بین توسعه پذیری RDFa و سادگی microformats است، بنابر این Microdata ترجیح ما خواهد بود.

هر چند به این موضوع نیز اشاره شده که از زبان های دیگر نیز کماکان پشتیبانی می شود اما ترجیحا استفاده از Microdata پیشنهاد شده است. از این صحبت های تکراری بگذریم و شروع کنیم!

فارغ از نوع و موضوع سایتتان، در دایره المعارف گسترده Schema.org همواره راهی برای نشانه گذاریی وجود دارد. در ادامه به چند نمونه از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

وقایع و رویدادها

Schema به شما این اجازه را می دهد که یک رویداد را تعریف کنید. شما می توانید شرکت کنندگان، تاریخ، اجرا کنندگان، مدت زمان، مکان و دیگر اطلاعات مربوط به رویداد را به زبانی قابل فهم برای گوگل مشخص کنید.

تجارت و Geotag

با استفاده از Schema  می توانید آدرس خود و اطلاعات تماس خود را نشانه گذاری کنید. همچنین نشانه گذاری ساعت کار، نحوه پرداخت و … نیز از دیگر امکانات بالقوه می باشد. بعلاوه با استفاده از Place در Schema.org و یا استفاده از geocoordinates به همراه کد های LocalBusiness خود در Geotag مکان خود را به طور دقیق تر مشخص سازی.

مشاغل

شاید این بخش از Schema.org از جدیدترین بخش های این دایره المعارف باشد که مدت زمان زیادی از اضافه شدن آن به Schema.org نمی گذرد. از دیگر نکات جالب در خصوص مشاغل، امکان نمایش آن به صورت Rich Snippets در SERP است. به نمونه زیر توجه کنید.

مدیریت اعتبار

با استفاده از Schema در خصوص اشخاص، می توانید صفحات مربوط به اشخاص را مشخص کنید. نه تنها اطلاعات اصلی اشخاص قابل نشانه گذاری هستند، بلکه جزئیات ریزتری مانند دانشگاه (alumniOf)، جوایز گرفته شده (awards)، محل کار (worksFor)، همکاران (colleagues) و حتی خانواده شخص نیز قابلیت نشانه گذاری را دارند. و این روشی موثر برای صفحات شخصی (vCard) و گالری ها و Portfolioهاست. بعلاوه مانند مورد قبل، این نشانه گذاری نیز تغییر فراوانی را در SERP می تواند ایفا کند. موتور جستجوی گوگل اعلام کرده که از هر سه روش نشانه گذاری Microdata، RDF و Microformat پشتیبانی میکند

ولی برای حفظ یکپارچگی میان وبمستران و نشانه گذاری در اینترنت پیشنهاد اول آنها بکارگیری روش Microdata است.

زمانی که گوگل پروژه ی Schema. Org را مطرح کرد، بسیاری از وب مستران نگران این شدند که نوع اطلاعات شان که با فرمت های دیگری نشانه گذاری شده بودند با کد نشانهگذاری Schema سازگاری ندارد، گوگل به وب مستران توجه داشته و امروزه schema با فرمت RDF و فرمت های دیگر سازگاری دارد.

 

با دانش معمولی به زبان HTML قادر خواهید بود به سادگی نشانه گذاری معنایی سایت خود را شروع کنید.

به چه صورت باید از Microdata استفاده کنیم ؟

با استفاده از سه تگ itemscope , itemtype , itemprop شما میتوانید کد html خود را بهینه کنید . اجازه بدهید با مطرح کردن چند مثال نحوه ی کار با این تگ هاراتوضیح بدهیم . به کد زیر دقت کنید :

<div>

<h1>آواتار</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>علمی تخیلی</span>

</div>

ما یک باکس داریم که اطلاعات یک فیلم را نمایش میدهیم . این محتوا برای یک انسان کاملا واضح است که در رابطه با یک فیلم صحبت شده . حالا میخواهیم این کد رابرای موتورهای جستجوگر بهینه کنیم تا آنها نیز از این کد سر در بی آورن

microdata

در ابتدا باید بگوییم این باکس مربوط به موضوع فیلم میشود . باید از itemscope و itemtype استفاده کنیم .

Itemscope توجه موتور جستجوگر را جلب می کند تا این باکس را ریز به ریز بررسی کنند . itemtype موضوع محتویات این باکس را مشخص می کند ، که حتما باید یکی از موضوعات تعریف شده در schema باشد. به کد زیر دقت کنید :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1>آواتار</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>علمی تخیلی</span>

</div>

حال نوبت میرسد به اجزای باکس و محتویات داخل آن که باید برای موتورهای جستجوگر بهینه شوند . برای اینکار از itemprop استفاده میکنیم :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1 itemprop=”name”>آواتار</h1>

<span>کارگردان : <span itemprop=”director”> جیمز کمرون </span></span>

<span itemprop=”genre”>علمی تخیلی</span>

</div>

هر موضوعی که شما برای باکس ها تعریف نمایید ، itemprop های خاص خود را دارد. در اینجا ما با name نام فیلم رو مشخص کردیم ، با director نام کارگردان فیلم را مشخص کردیم و با genre نوع فیلم را تعیین کردیم .

برای مشاهده تمامی موضوعات به لینک http://schema.org/docs/full.html مراجعه کنید ، با کلیک بر روی هر موضوع itemprop های آن موضوع رو هم میتونید مشاهده کنید.

بیشترین کاربرد را موضوع Article دارد که میتوانید از طریق لینک http://schema.org/Articleاین موضوع را بررسی کنید و در کدهای خود به کار ببرید .

چنانچه سایت شما با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی و پیاده سازی شده است کار شما بسیار راحت می باشد و می توانید با استفاده از یک پلاگین به سادگی از میکرو دیتا استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با افزونه Schema Creator   و طریق استفاده از آن در سایت wordpress خود پیشنهاد می کنیم مقاله دانلود افزونه Schema Creator برای وردپرس را مطالعه نمایید.

منابع و لینک های مفید

نظرات

حسین

سلام وارد سایت https://schema.org/ میشویم و اطلاعات یک برند را وارد میکنیم و کد مربوطه را نیز دریافت میکنیم من از وردپرس استفاده میکنم این کد را کجا قرار بدهم بهتر است ممنون میشم دقیق بگید ایا این کد ممکن است یه جور تقلب یا کلک از نظر گوگل به نظر بیاد؟ ایا نیاز هستش برای هر صفحه از این کد بسازیم یا نه فقط بتوانیم برند یا محصول را معرفی کنیم کافیست؟ با تشکر

همون طور که در پست بالا گفتیم این سایت به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کند تا نتایج سرچ کاربران را بهبود ببخشد پس از نظر گوگل تقلب محسوب نمی شود. با توجه به اینکه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کنم از افزونه اسکیما که در همین مطلب لینک پست مربوط به آن را قرار دادیم استفاده کنید هم آموزش کار با افزونه موجو هست و هم لینک دانلود آن. نظر شخصی من این هست که برای صفحاتی که از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار است از schema استفاده فرمایید. چون شاید ممکن باشد مطالب سایت شما خیلی زیاد باشد و استفاده از schema برای همه صفحات کاری سخت شود.

ایشارژ آسان

عالی بود خرید شارژ www.e-charge-asan.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.