۹ اشتباه مرگ آور در رزومه نویسی 0 دیدگاه

رزومه

اگر به دنبال کار هستید و می‌خواهید در یک شرکت مناسب استخدام شوید یا از شغل فعلی خود راضی نیستید و به عوض کردن شغلتان فکر می‌کنید، اولین قدم نوشتن یک رزومه کاری خوب و بدون اشتباه است.

رزومه کاری چیست؟

رزومه فرمی از اطلاعات فردی، سوابق کاری و تحصیلی، مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌های کارجوست که در جهت معرفی کارجویان به کارفرمایان تهیه می‌شود. این فرم می‌تواند هم به صورت چاپ شده بر روی کاغذ و هم به صورت الکترونیکی در قالب‌های مختلف متن و به صورت اینترنتی برای کارفرمایان ارسال شود.

نوشتن رزومه ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد و در نهایت در اثر خستگی اشتباهاتی در نوشتن و تنظیم آن رخ دهد. اشتباه کردن در نوشتن رزومه کاری بسیار آسان است؛ اما زمانی که رزومه کاری به دست کارفرما رسید، جبران آن اشتباهات بسیار دشوار و تقریبا نشدنی خواهد بود. پس اگر اولین رزومه خود را می‌نویسید یا اینکه در حال به روز کردن رزومه کاری قدیمی خود هستید، پیشگیری از این اشتباهات امری بسیار حیاتی است. رزومه شما، اولین دیدگاهی است که از خود در ذهن کارفرمایان بالقوه به جای می‌گذارید و به همین دلیل رزومه می‌تواند باعث شکست و یا موفقیت شما در رسیدن به مرحله مصاحبه و در نهایت استخدام شدن شما باشد.

 

در اینفوگرافیک زیر، با اشتباهات رایجی که در نوشتن رزومه رخ می‌دهد آشنا شوید و آن‌ها را بررسی کنید. رزومه فعلی خود را بردارید یا اگر اولین رزومه خود را می‌نویسید پیش‌نویسی از اطلاعاتی که قرار است در آن ذکر شود، تهیه کنید. حالا سعی کنید تا رزومه خود را بخش به بخش مطابق با مطالب زیر اصلاح کنید.

‌اشتباهات مرگ‌بار در نوشتن رزومه کاری

۱- آدرس ایمیل غیر حرفه ای

رزومه خود را با یک آدرس ایمیل غیر حرفه ای، بی ارزش نکنید. یک ایمیل حرفه ای مخصوص برای پیدا کردن کار بسازید و آن را در رزومه خود درج کنید.

نمونه نا متعارف : badboyz4life999@mail.com

۲- کلیشه های بی معنی

کلیشه ها اغلب مبهم هستند. بیش از حد استفاده میشوند. غیر توصیفی هستند. به جای استفاده از عبارت “تجربه کار تیمی” ، مثال هایی از فعالیت های خود در گروه ها و تیم های قبلی درج کنید.

۳- نمودار مهارت ها

برای ارائه سطح محارت خود به طوری که برای کارفرمایان قابل درک باشد، از مقادیر ملموس استفاده کنید :

الف – طول سابقه کار

ب – مدارک و گواهی نامه ها

مشکل نمودار مهارت ها این است که معمولا مقیاس ملموسی ندارند و اغلب سطح واقعی مهارت را به کارفرمایان نمایش نمی دهند.

resume

۳- عکس ها

فضای رزومه محدود است، از محتوایی استفاده کنید که خواننده را متقاعد کند شما شایستگی دعوت به مصاحبه را دارید.

اگر بازیگر یا مدل نیستید، نیازی به استفاده از عکس برای اثبات ارزش خود به کارفرمایان ندارید.

 

۴- تعداد صفحات بالا

رزومه دو صفحه ای ایده آل ترین رزومه ممکن برای کارفرمایان است. کارفرمایان اصولا مشغله زیادی دارند و وقت لازم برای مطالعه کامل رزومه ۷-۸ صفحه ای را ندارند.

۵- وقفه های بی علت

وقفه های بی علت در سابقه کاری شما میتواند کارفرمایان را نگران کند. سعی کنید همه فعالیت های متناسب خود را در رزومه ذکر کنید. مثل پروژه های شخصی فعالیت های داوطلبانه سفر های کاری

۶- اشتباهات املایی و نگارشی

اشتباهات املایی و نگارشی، از نظر کارفرمایان خطای بزرگی هستند.

الف – رزومه خود را چندین بار بررسی کنید.

ب- از دوست خود بخواهید آن را برایتان ویرایش کند.

 

۷- فونت های فانتزی

استفاده از فونت های فانتزی، مطالعه رزومه را بسیاد دشوار میکند. بهتر است برای نوشتن رزومه خود از فونت های رسمی استفاده کنید.

 

۸- پاراگراف طولانی

متن های خود را به مورد های کوتاه تبدیل کنید. متن خود را با استفاده از تیتر خوانا کنید. پاراگراف های طولانی میتوانند خواننده را بسیار خسته کنند و در نتیجه موارد مهم به چشم نیاید.

 

در آخر به یاد داشته باشید که رزومه خود را همیشه به روز نگه دارید. هر از چند گاهی رزومه خود را بررسی کنید، مواردی که تغییر کرده را ویرایش و موارد جدیدی که می‌تواند در رزومه شما مفید واقع شود را به آن اضافه کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.