مضرات نمایشگر های دیجیتال برای چشم را جدی بگیرید 0 دیدگاه

Nature-wood-eyewear-full-rim-optical-frme-brown-color-spectacle-frame-stainless-steel-Man-font-b

آیا تاکنون پس از استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند، دچار خشکی یا تحریک چشم، تاری دید، خستگی چشم یا درد گردن، کمر و سر شده‌اید؟ اگر این‌طور است با ما همراه باشید تا علت و روش پیشگیری از این مشکلات را با شما در میان بگذاریم.

فشار چشمی ناشی از لوازم دیجیتالی که گاهی به عنوان سندرم دید کامپیوتری از آن یاد می‌شود، به اثبات رسیده است. آیا تاکنون پس از استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند، دچار خشکی یا تحریک چشم، دید تار، خستگی چشم یا درد گردن، کمر و سر شده‌اید؟ اگر این‌طور است پس با این سندرم آشنا هستید.

طبق گزارش سال ۲۰۱۵ Vision Council، ۶۱ درصد آمریکایی‌ها پس از استفاده درازمدت از دستگاه‌های الکترونیکی دچار فشار چشمی شده‌اند.
از آنجا که این دستگاه‌ها نور HEV که به عنوان نور آبی معروف است، ساطع می‌کنند، زل زدن به صفحه گوشی یا تبلت ممکن است واقعاً یک آسیب دائمی در چشم‌ها ایجاد کند. نور آبی بخشی از طیف نور مرئی است که نور را با طول‌موج کوتاه‌تری ساطع می‌کند. این امر باعث می‌شود تا به بافت‌های زنده آسیب برسد.

بسیاری از شرکت‌‌های فعال در حوزه تولید لوازم مراقبت از چشم در مورد عوارض مضر نور آبی دستگاه‌های دیجیتالی نگران هستند؛ زیرا تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات بر روی حیوانات نشان دادند که قرار گرفتن در معرض میزان زیادی از نور آبی به بافت شبکیه چشم آسیب می‌رساند. این آسیب همانند تغییرات شبکیه مرتبط با زوال لکه‌دار است. این امر باعث می‌شود تا افراد مسن‌تر بینایی خود را از دست بدهند. با این حال هیچ‌کس مطمئن نیست که آیا استفاده درازمدت از دستگاه‌های دیجیتالی باعث می‌شود تا به اندازه‌ای در معرض نور آبی قرار بگیریم که آسیب دائمی به چشم‌ها وارد شود یا خیر.

نور آبی توسط خورشید و لامپ‌های LED نیز ساطع می‌شود؛ اما بیشتر افراد مدت طولانی به این نور خیره نمی‌شوند.

آیا باید تلویزیون را از دورتر تماشا کنیم؟

تلویزیون به چشم‌ها آسیب می‌رساند. نزدیکی به تلویزیون یکی از علت‌های فشار چشمی و قرار گرفتن در معرض نور آبی است.
میزان نور آبی که هر فرد دریافت می‌کند، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که شامل نوع فناوری صفحه‌نمایش، اندازه صفحه‌نمایش، میزان روشنایی صفحه‌نمایش، فاصله صفحه‌نمایش از صورت کاربر و مدت استفاده از صفحه‌نمایش می‌شود. حتی با این که گوشی‌های هوشمند صفحه‌نمایش‌های کوچکی دارند؛ اما می‌توانند شما را بیشتر در معرض نور آبی قرار دهند، زیرا به صورت نزدیک‌تر هستند.
بخشی از این مشکل به این دلیل است که به هنگام تماشای صفحه‌نمایش‌ها چشم‌های خود را بیشتر باز کرده و کمتر پلک می‌زنیم. خستگی چشم به این دلیل ایجاد می‌شود که مدت زیادی روی یک صفحه‌نمایش با فاصله ثابت تمرکز می‌کنیم و به جای دیگری نگاه نمی‌کنیم.

چه مدت‌زمانی می‌توان از صفحه‌نمایش‌ها استفاده کرد؟

طبق گزارش سال ۲۰۱۴ Mary Meeker، یک آمریکایی که بین ۱۶ الی ۴۴ سال سن دارد، روزانه ۴۴۴ دقیقه به صفحه‌نمایش زل می‌زند. ۱۴۷ دقیقه از این مدت به تماشای تلویزیون، ۱۰۳ دقیقه به استفاده از کامپیوتر، ۱۵۱ دقیقه به گوشی هوشمند و ۴۳ دقیقه به تبلت اختصاص داده می‌شود. در واقع به اندازه‌ای که می‌خوابیم، به صفحه‌نمایش زل می‌زنیم.
بیشتر افراد به ویژه افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند، بیشتر مدتی که بیدار هستند، به صفحه‌نمایش زل می‌زنند. گزارش Vision Council‌ نشان داد که ۳ / ۱ افراد بالغ بیش از ۹ ساعت در روز از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند.
بنابراین شیوع فشار چشمی تعجب ندارد. همچنین تمام این مدت اضافه‌ای که صرف تماشای صفحه‌نمایش‌ها می‌شود، بخشی از تغییر روند به سوی کار از نزدیک است که با افزایش نزدیک‌بینی ارتباط دارد. ظاهراً این شرایط در سراسر جهان وجود دارد. طبق گزارش National Eye Institute، در حال حاضر سی و چهار میلیون آمریکایی نزدیک‌بین هستند و احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ این میزان به چهل میلیون نفر خواهد رسید.

چگونه می‌توانیم از چشم‌هایمان محافظت کنیم؟

اگرچه هنوز در مورد عوارض درازمدت نور آبی چیزی نمی‌دانیم؛ اما شکی نیست که استفاده درازمدت از صفحه‌نمایش باعث ایجاد فشار در چشم می‌شود. از دکتر Heiting سؤال کردیم که چه باید کرد تا از آسیب چشمی دستگاه‌های دیجیتالی در امان بود. وی توصیه کرد:
۱. به هنگام کار با کامپیوتر، فاصله مناسب را رعایت نمایید که تقریباً برابر با فاصله بازو از کامپیوتر است. همچنین از قوز کردن بپرهیزید.
۲. زمانی که از گوشی استفاده می‌کنید، تا آنجا که ممکن است صفحه را از چشم‌ها دور نگه‌دارید. هر چه فاصله صفحه از چشم‌ها بیشتر باشد، کمتر احتمال دارد که فشار چشمی ایجاد شود. همچنین سایز نوشته‌ها و تصاویر را به اندازه‌ای بزرگ کنید که راحت قابل دیدن باشد.
۳. هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه استراحت کنید و به فاصله‌ای دور در حدود ۲۰ فوت دورتر، نگاه کنید. این موضوع همان قانون ۲۰-۲۰-۲۰ نام دارد و باعث می‌شود ماهیچه‌های بیرونی چشم که چشم‌ها را با یکدیگر همگرا می‌کنند، استراحت کنند. همچنین این کار باعث می‌شود پلک بزنید تا سطح چشم‌ها مجدداً مرطوب شود.
۴. به چشم‌پزشک مراجعه کنید. حتی مشکلات کوچک بینایی ممکن است احتمال ابتلا به فشار چشمی دیجیتالی را افزایش دهد. همچنین از پزشک خود سؤال کنید که بهترین عینک برای شما به هنگام استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی کدام است. بهتر است به هنگام استفاده از کامپیوتر یا دستگاه‌های دیجیتالی از عینک مختص این کار استفاده کنید.
۵. از چشم‌پزشک شیشه‌های عینکی را بخواهید که نور آبی را مسدود می‌کنند. یکی سری عدسی عینک وجود دارد که باعث می‌شود کمتر در معرض نور آبی قرار بگیرید.
۶. مطمئن شوید که لنزهای عینک شما دارای پوشش آنتی رفکت هستند. حذف انعکاس‌ها می‌تواند باعث راحتی در بینایی و کاهش فشار چشمی شود.
۷. از منزل بیرون بروید و کمی بازی کنید.

منبع : digitaltrends

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.