روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت قسمت اول 3 دیدگاه

cool-backgrounds-random-17514354-1024-640

رنگ ها روی حس ما و ادراک ما و عکس العمل ما تاثیر میگذارد . یک بیننده با آگاهی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را همچنان سر شوق نگه دارید.شما ۸ الی ۱۰ ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب کنید . با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل کنید. اگر شما طراحی گرافیکی یک سایت را تغییر دهید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض کرده اید و بدین سان است که عکس العمل متفاوتی از بازدیدکننده سایت سر میزند.

همان­گونه که هر یک از ما تجربه کرده­ایم، رنگ‌ها آنچنان در روح و روان آدمی اثر می‌گذارند که موجب تغییر رفتار وی می‌شوند و این نوع تغییر حتی می­تواند به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر گردد.

انسان و رنگ زیر مجموعه‌ای از نظام کل و جهان می‌باشند، لذا انسان و رنگ و طبیعت دائما در تعامل با هم بوده و در نهایت انسان محصور در چهاردیواری طبیعت را تحت تأثیر کلی و محسوس قرار می‌دهند.

در نتیجه ما باید در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی از تاثیر رنگ های به کار رفته غافل نشویم و حتی در کسب و کار خود و وب سایت و همچنین رنگ لوگو و برند خود نیز به ترکیب رنگی مورد استفاده توجه ویژه ای داشته باشیم.

در طراحی سایت و انتخاب رنگ مناسب به جذابیت رنگ و همچنین هماهنگی آن با موضوع سایت توجه میشود.برای مثال آبی می­تواند برای رنگ کلی سایت در نظر گرفته شود که هم رنگی آرامش بخش است و هم زیبا که باعث جذب شدن کاربر به سایت میشود. همانطور که احتمالا تجربه کرده­اید، در سایت هایی که از رنگ های زیاد و مختلف از طیف های متفاوت استفاده شده است چشم دچار خستگی شده و کاربر به سرعت سایت را ترک میکنند. بنابراین استفاده از بیش از پنج رنگ در سایت مجاز نمیباشد. همچنین به کارگیری ترکیب رنگ های گرم و سرد با هم طرح جالبی پدید نمی آورد . در طراحی مدرن، برای جلب توجه کاربر تنها از رنگ های تند و گرم استفاده می شود. هر گاه بخواهیم توجه کاربر را به بخشی خاص معطوف کنیم از رنگی گرم و تند استفاده می کنیم . رنگ سبز رنگی است که کاربران بیشترین میل برای کلیک کردن بر روی آن را دارند یعنی باعث جذب کاربر می­شود. آبی رنگی آرامش بخش است و باعث میشود که کاربر مدت بیشتری در سایت بماند چون چشم او خسته نمیشود. تمام رنگ ها هر کدام معنایی برای خود دارند و در ادامه به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت.

رنگ های گرم و سرد :

رنگ ها

رنگ ها

 

رنگ های گرم تشکیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، زرد – سبز و نارنجی – قرمز . یعنی رنگ هایی که با پاییز در تعامل هستند . بطور کلی رنگ های گرم گرایش به هیجان و تکاپو دارند . بسیاری از مردم مقدار کم از این رنگ ها را می پسندند . بنفش و سبز رنگ های واسط هستند که نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی هستند که در رابطه با رنگ آبی در آنها بکار رفته است . اگر رنگ آبی آن کم تر باشد بیشتر شبیه رنگ های گرم بنظر میرسد .

رنگ های سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ها ، بنفش ها ، آبی – سبز ها ، سرخابی ها و آبی – قرمز ها . رنگ هایی که بیشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند

. رنگ های سرد آرامش بخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند . طراحی یک سایت با رنگ های گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بینظم و غیر قابل اعتماد جلوه کند . طراحان سایت معمولا به این دقت نمی­کنند که ترکیب رنگ های مورد استفاده­شان گرم و سرد است .

استفاده از چرخه رنگ ها مفید است . دایره رنگ رنگ های اصلی ( آبی – قرمز – زرد) و رنگ های ثانویه ( نارنجی – سبز – بنفش) را نشان میدهد . ترکیب دو رنگ اصلی یک رنگ ثانویه میسازد .

تمامی رنگ ها از ترکیب سیاه و سفید با رنگ های اصلی بوجود آمده اند .

رنگ ها و معانی آنها :

رنگ ها و معانی آنها

رنگ ها و معانی آنها

رنگ سبز و سفید با هم ترکیب مناسبی بوجود می آورند . اما در ژاپن یک گل میخک صد پر سفید نشان مرگ است و در چین کلاه سبز به معنای خیانت یک زن به شوهرش معنی میدهد .

 

کلاه سبز با میخک سفید نشان زیبایی برای لوگوی یک شرکت نمیتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخشی است ( بهمین دلیل در بیمارستان ها استفاده میشود ) و در ضمن رنگسبز راحت تر از بقیه رنگ ها در چشم انسان آنالیز میشود . ترکیب های گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدهد . ترکیب سبز و زرد کمترین طرفدار را بین بینندگان دارد. رنگ سبز نمادی از طبیعت و شفابخشی می باشد و می تواند در ذهن کاربر معنای زندگی سالم را تداعی نماید، بنابراین توصیه می شود در صورتیکه سایت شما مربوط به بیمارستان و بخش درمانی، مزارع کشاورزی و یا پول می باشد، از این رنگ به عنوان رنگ اصلی در طراحی خود استفاده نمایید.

قرمز، رنگی گرم و پر انرژی محسوب می شود و از دسته رنگ های پر تاثیر می باشد. بنابراین شما باید به معانی منفی آن مانند خطر در کنار معانی مثبت آن مانند انرژی زیاد و قدرت، توجه نمایید و آنرا به درستی در طراحی سایت خود استفاده نمایید. بهتر است بدانید که قرمز برای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود . افرادی که در محیط قرمز کار میکنند معمولا سریعتر کار میکنند ، اما اشتباهاتشان در کار بیش از دیگران است . این رنگ امیال درونی مثل اشتها ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدهد .

ایجاد یک سایت با دو رنگ آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ ایده بسیار ضعیفی است .رنگ قرمز ملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم کوتاه ترین را . هنگام نگاه کردن انسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدهد . اما چون فرکانس های رنگی این دو با هم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود .

چنانچه توجه کرده باشید، سایت هایی که از سایه های گوناگون آبی یا رنگ آبی و سفید استفاده میکنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می رسند . چرا که آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد . مردم ذاتا به سایت های آبی رنگ سریعتر اعتماد میکنند . متن های آبی رنگ بیشتر در ذهن مردم به یاد میماند . ترکیب آبی و سفید و بنفش، نجابت و اصالت را در ذهن انسان میسازد .

رنگ آبی، رنگی سرد و نمادی از آرامش و ثبات است. این رنگ جزو جذابترین رنگ ها بین مخاطبان در طراحی سایت محسوب می شود.

در صورتیکه تمایل به تحریک حس کنجکاوی کاربران خود دارید می توانید از رنگ زرد در سایت خود استفاده نمایید. به دلیل روشن بودن این رنگ، پیشنهاد می شود آنرا در کنار رنگ هایی تیره مانند سرمه ای ، سبز تیره و یا مشکی استفاده نمایید. اگر توجه کرده باشید، سایت های زرد رنگ زیاد نیستند . با وجود اینکه رنگ زرد نشان از جمع شدگی و تمرکز است ، اما بسیار سخت و مشکل در چشم آنالیز میشود . رنگ اطاق را زرد کنید: نتیجه این میشود که بچه ها گریه بیشتری میکنند و بزرگتر ها سریعتر عصبانی میشوند. رنگ زرد یک رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان کم بسیار جذاب و خوش دید خواهد بود .

قهوه ای: رنگی که نماد خاک و طبیعت، آسایش و اعتماد می باشد، قهوه ایست و شما می توانید از این رنگ در سایت های زراعی، صنعت و .. استفاده کنید.

و اما نارنجی: این رنگ باعث میشود که اجناس گران قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه کند . نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود . و به عنوان متن ها و بک گراند صفحه پیشنهاد نمیشود . مقدار کمی نارنجی کمرنگ میتواند کمک کند که یک سایت شاد و دلچسب بسازید .

رنگ خاکستری رنگی تاثیر پذیر می باشد و در کنار رنگ های دیگر، معنا و مفهوم آنها را به خود میگیرد. اما بصورت تک می تواند به محافظه کاری، حس جدی بودن و سنت گرایی اشاره کند. بنابراین توصیه می شود این رنگ را در کنار رنگ های دیگر بکار برید تا علاوه بر قوت بخشیدن به معانی رنگ مجاورش، زیبایی خاص خود را در سایت به نمایش بگذارد.

رنگ مشکی زمانی که بر روی سطحی وسیع در سایت شما استفاده شود، احساس استرس به بیننده می دهد اما در صورتیکه بصورت حرفه ای در طراحی سایت قرار گیرد، علاوه بر قوت بخشیدن به تاثیر رنگ های دیگر، سایت را رسمی تر و با اصالت تر نمایش می دهد. برای مثال شما می توانید متون قرار داده شده را بر روی سایت با مشکی نمایش دهید و یا در صورت استفاده از خطوط افقی ما بین بخش های مختلف سایت خود، از رنگ مشکی استفاده نمایید.

کمی توجه:

اگر توجه کنید می­بینید که قرار دادن یک محصول که با آب سر و کار دارد (مثل لباس شنا و … ) در زمینه بنفش و نارنجی قدرت فروش آن را کاهش میدهد . رنگ های بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یک ادراک غلط به بیننده منتقل میکنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود .

حتما توجه داشته باشید که سایت هایی که اصطلاحا سایت های رن گ ی ن ک م ا نی هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده کرده اند کمترین زمان بازدید توسط بیننده ها را به خود اختصاص می­دهند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ها خارج میشود . زیرا چشم برای دیدن رنگ های گوناگون زوم های گوناگونی میکند و زود خسته میشود . (سایت هایی که رنگ سفید در آنها غالب است و مقدار خیلی کمی از دیگر رنگ ها در آن در بخش های گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمیشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها کم شود مدت زمان ماندن بازدید کننده در صفحه زیاد میشود . یک نکته در استفاده از رنگ های گوناگون این است که حداکثر از ۵ رنگ استفاده کنید و آنها را همگی از رنگ های گرم یا سرد استفاده نمایید و زمینه را سفید بگذارید. این کار چشم ها را خسته نمیکند. همچنین سایت های مرتبط با کودکان که میخواهند با استفاده از رنگ های گوناگون محیط شادی را ایجاد کنند اگر ازاین روش استفاده کنند مخاطبین بیشتری را جذب خواهند کرد.

در مقاله روانشناسی رنگها در طراحی سایت قسمت دوم به بررسی رنگ ها در برند های مختلف خواهیم پرداخت. پس در ادامه با وب ایران همراه باشید.

اگر علاقه مند هستید با نکات بیشتری در طراحی سایت نیز آشنا شوید مقاله در طراحی سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم را مطالعه نمایید.

نظرات

حمید رضا

با درود و تشکر فراوان خدمت مدیر محترم سایت وب ایران برای مطالب بسیار مفید و کارآمد این سایت ، می خواستم درخواست کنم اگر ممکنه پیرامون این موضوعات مطالب بیشتری قرار بدید و خیلی خوبه اگر کنار هم و دسته بندی شده و البته متن های مختصر و مفید و کلیدی و باشه متنظر قسمت بعدی هستم

parto

ba salam agar emkan dare site hayio k be eshtebah az range meshki estefade kardand ro baraye man ersal konid. ba tashakor

با سلام خدمت شما آدرس های زیر را میتوان به عنوان استفاده اشتباه از رنگ مشکی عنوان کرد. http://www.chestertourist.com/morehotels.htm http://store.sony.com/gsi/webstore/WFS/SNYNA-SNYUS-Site/en_US/-/USD/Default-Start;pgid=SvRWGPl0fRFSRpPiYLDV.W8t0000vIWr2BZz;sid=HohQXJntkKJhXMzQ2lA2WKvnWEmrYXlb7gGSHyJF http://www.sphere.bc.ca/test/sruniverse.html با تشکر فراوان از حسن توجه شما.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.