در طراحی سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم 0 دیدگاه

pages_2015_8_2_17_22_0

طراحی سایت نه تنها به ظاهر سایت بلکه به میزان کارایی آن می پردازد و اگر سایتی کارامد نباشد،زیبایی ظاهر آن هیچ اهمیتی نخواهد داشت. طراحی وب بایدها و نبایدهایی دارد که در وب ایران به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

وب سایت شما، ویترین توانمندیهای شماست. برای بازدیدکننده سابقه فعالیت شما، تخصص حرفه ای، کیفیت خدمات، و … مهم است، اما مهمتر از همه این است که آن چیزی را در وب سایت شما پیدا کند که برای دست یابی به آن به وب سایت شما مراجعه کرده است. بنابراین از درج اطلاعات غیرضروری در وب سایت خود اجتناب کنید.
– قطعا شما باید از داشتن وب سایتی جذاب و زیبا رضایتمند باشید. اما رضایتمندی اکثریت بازدیدکنندگان سایت شما اهمیت بیشتری دارد چون وب سایت شما در اصل برای استفاده بازدیدکنندگان ساخته میشود.

• از فایلهای تصویری کوچک استفاده کنید. این کار باعث میشود صفحه سریعتر باز شود و بازدیدکننده ای با دستگاه قدیمی و سرعت اتصال متوسط یا پایین (که تعدادشان کم نیست) از دیدن سایت شما منصرف نشوند.هیچ کس حتا ۳۰ ثانیه برای دیدن نشانه سایت منتظر نمی ماند.

– هیچ اثر هنری (تابلو نقاشی، پوستر و …) وجود ندارد (و نخواهد داشت) که ۱۰۰% بینندگان از دیدن آن لذت ببرند. تلاش هنرمندی که قصد نمایش اثر خود را دارد، جلب توجه اکثریت مشاهده کنندگان است. بسیاری از اوقات، خود هنرمند کسی است که جزو اقلیت ناراضی قرار میگیرد اما اطمینان دارد که بیشتر بازدیدکنندگان اثر او را تحسین میکنند! وب سایتی که طراحی میکنید، نیز شامل همین قانون است. تولید اثری که بیشترین میزان رضایت بازدیدکنندگان را در پی داشته باشد. • از رنگ و فونت مناسب استفاده کنید. برای شاخص شدن سایت یک الگوی رنگی مناسب با حال و هوای آن در نظر بگیرید که علاوه بر تنوع بخشیدن به سایت شما به نوعی علامت مشخصه آن هم بشوند. بهتر است برای این کار از یک مشاور طراحی گرافیک کمک بگیرید. هرگز از اهمیت معانی رنگها غافل نشوید.

اگر علاقه مند هستید بیشتر راجع به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت متناسب با موضوع سایت خود مطالعه نمایید پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت قسمت اول و  روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت قسمت دوم را مطالعه نمایید.

– طراحی وب با سایر زمینه های طراحی دیجیتال، کاملا متفاوت است. وب سایت شما در دسترس صدها میلیون نفر در سراسر جهان قرار دارد. هیچ رشته طراحی دیگری، به این اندازه گستردگی مخاطب ندارد. از تخصص فنی “طراح وب” برای طراحی وب سایت خود کمک بگیرید، نه یک طراح !

– از طرحهای آماده و قالبهای از پیش ساخته شده استفاده نکنید. کاربران اینترنت به وب سایتهای تکراری و مشابه (حتی الگوها و استایلهای مشابه) اصلا علاقه ندارند.

– طراحی سایت، فقط گرافیک و زیبایی بصری نیست. طراحی وب علاوه بر رعایت نکات روانشناختی و ارتباط سریع و صحیح با کاربر دارای نکته های ریز و کوچکی است که میتواند مخاطبین شما را چندین برابر کند. نکاتی که باعث افزایش جایگاه شما در موتورهای جستجوگر نظیر Yahoo و Google و جذب بازدیدکنندگان بیشتر میشود. • اهمیت صفحه آرایی را فراموش نکنید. سعی کنید مطالب خود را با تیتر جذابی آغاز کنید که شامل مهمترین بخش مطلب باشد. اگر مطلبی طولانی است آن را بخش بخش کنید تا کاربر بتواند به سرعت قسمت مورد نظر خود را پیدا کند.سر فصلها را مرتب و مشخص (با رنگ متفاوت با ضخامت بیشتر) بچینید. از حروف ایتالیک برای تاکید بر جمله یا کلمه مورد نظر خود استفاده کنید تا خواننده متوجه اهمیت آن بشود. • از حروف در شکل و اندازه مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خواندن از روی صفحه مانیتور برای همه کار آسانی نیست، پس باید حروفی با شکل مناسب و اندازه قابل استفاده در عموم کامپیوترها انتخاب کنید.فونتهای جدید و فانتزی در بعضی از مدلهای قدیمی سیستمهای عامل باز نمی شوند.
موتورهای جستجوگر نظیر Yahoo و Google کاری به ظاهر زیبای وب سایت شما ندارند. برای آنها ساختار صفحه طراحی شده، محل قرار گیری و نحوه نمایش محتوا مهم است. • نشانی سایت و آدرس e-mail خود را در تمام صفحه ها قرار دهید. خوانندگان صفحات اینترنتی می خواهندبه دلایل مختلف با مسئولین سایت در ارتباط باشند تا از چگونگی محصولات یا خدمات ارائه شده آگاه شوند یا در باره مطالب آن اظهار نظر کنند.

– وب سایت، یک کاتالوگ یا بروشور نیست. ویژگی وب سایت، امکان ارتباط دوطرفه بازدیدکننده با شماست. فرصت ایجاد ارتباط و تعامل با بازدیدکنندگان خود را از دست ندهید.

قرار دادن نام شرکت، نشانی سایت (و حتا شماره تلفن) در پایین تمام صفحات ضروری است. در غیر این صورت اگر کاربری صفحه ای از سایت شما را چاپ، کپی یا save کند دیگر نمیتواند سایت را مجددا پیدا کند یا با شما تماس بگیرد.

• سایت خود را تازه نگه دارید. بر خلاف یک مطلب چاپی، یک سایت اینترنتی پروژه ای نیست که یکباره به پایان برسد بلکه پروژه ای دائم است. باید آماده باشید تا بنا به نوع سایت، حداکثر ماهی یکبار مطالب آنرا به روز کنید و بخشهای تاریخ گذشته را بردارید. داشتن بازدیدکنندگان دائم بسیار مطلوب است، پس باید به آنها دلیلی برای بازگشت بدهید، چیزی مثل یک سرویس خاص (برای مثال e-mail رایگان) ،طلاعات روز یا مطالبی که متخصصین سایت شما قادر به ارائه آن هستند.
• دست و دلباز باشید. شبکه اینترنت جایی برای مطالب کوتاه و مختصر و تک جمله ای نیست.هر چه مطالب خود را با ذکر جزئیات و منابع مطالعه بیشتر ارائه کنید،خوانندگان بیشتری خواهید داشت. ممکن است توضیح واضحات به نظر برسد اما اگر فهرست مطالب و سرفصلها در جای مناسب و قابل دسترسی قرار نداشته باشد کاربر سردر گم شده و سایت را ترک خواهد کرد.

• شیوه نگارش مناسبی انتخاب کنید. مطالب خود را طوری بنویسید که مخاطب شما حس کند این مطالب برای او نوشته شده است و از خواندن آن لذت ببرد. برای دست یافتن به این هدف،مطالب خود را تا حد امکان و بدون دور شدن از قواعد نگارشی،با لحن محاورهای بنویسید. این شیوه نه تنها دوستانه تر،بلکه خواندن آن هم ساده تر است.

• سایت خود را تست کنید. در نهایت پس از آماده شدن سایت و قبل از اینکه آنرا روی شبکه قرار دهید لازم است که حتما آنرا تست کنید و مطمئن شوید که در سیستمهای مختلف همانطور دیده میشود که میخواهید. برای این کار سایت را با سیستمهای مختلف، با تعداد رنگ و رزولوشن های متفاوت ببینید و مطمئن شوید سایت شما در هر حال قابل دیدن و خواندن است.

“طراح وب” شما، باید شناخت کاملی از الگوریتمهای جستجوی موتورهای جستجوگر داشته باشد.

– وب سایت خود را فقط برای امروز طراحی نکنید. این روزها صحبت از نسلهای سوم و چهارم وب سایت های اینترنتی است. از تکنولوژیهای روز در طراحی وب سایت خود بهره بگیرید تا مجبور به صرف هزینه برای طراحی مجدد (در بازه های زمانی کوتاه مدت) نشوید.

– برای به روز رسانی و پشتیبانی از وب سایت خود (خصوصا برای موارد غیرمنتظره نظیر تحریم سرویسهای میزبانی، اختلال در برنامه نویسی، خرابکاری در وب سایت و …) ترجیحا از خدمات “شرکتهای باسابقه” استفاده کنید. یک طراح وب که در منزل خود (برای تفریح یا تامین بخشی از هزینه های روزمره) وب سایت شما را طراحی میکند، شاید هزینه های کمتری از شما دریافت کند. اما آیا چقدر میتوانید اطمینان داشته باشید چند ماه بعد که قصد توسعه وب سایت خود را دارید، همان طراح (که با پروژه شما آشنایی دارد) در دسترس شما خواهد بود ؟

– با رعایت موارد فوق و انتخاب طراح وب حرفه ای و مناسب، به “طراح وب” خود اعتماد کنید. مطمئن باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت. هرچه وب سایت شما موفقتر باشد، طراح وب شما موفقتر خواهد بود. حتی بیشتر از شما!

گرد آورنده سارا یوسفی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.