از دیجی کالا تا حامی جو : نگاه گاردین به استارتاپ های موفق ایرانی 0 دیدگاه

Startups

روزنامه گاردین به مناسبت برگزاری کنفرانس پل برلین به بررسی انقلاب استارتاپی سال های اخیر در ایران پرداخته است، که شرح آن را در نوشته پیشین برایتان آورده ایم، گاردین در پایان گزارش نگاهی به چند استارتاپ موفق ایرانی انداخت و درباره کسب و کار هر کدام و بنیانگذارانشان نوشته است. استارتاپ هایی که همگی از سوی جوانان خلاق ایرانی بنا نهاده شده اند و به سرعت به موفقیت دست یافته اند.

 

Mamanpaz.ir

مؤسس: تبسم لطیفی

تبسم لطیفه بنیانگذار مامان پز

مامان پز یک سایت آنلاین توزیع خدمات غذاست که دستپخت مادران واقعی را در تهران به مشتریانی که غذای خانگی را به کنسرو و غذاهای بسته بندی ترجیح می دهند ارائه می دهد. روزانه حدود ۲۰۰ نفر از خدمات این سایت بهره میبرند. مانند غذای سنتی و محبوب “لوبیا پلو با دستپخت مامان مریم” که ترکیبی از برنج، لوبیا سبز، گوشت ریز شده، گوجه و زعفران است و حدود ۲ یورو قیمت دارد.
تبسم لطیفی ۲۹ ساله که سایت مامان پز را تأسیس کرده پیش از انجام پروژه اش کارمند بانک بوده است. ایده ی اولیه با شرکت در یکی از استارت آپ های برگزار شده در تهران شکل گرفت و سال گذشته هم رسما آغاز به کار کرد. لطیفی کار را به تنهایی آغاز کرد اما در حال حاضر چهار نفر در بخش دفتری و پنج موتور سوار برای تحویل غذا کارمند وی هستند. مامان پز برای سنجش کیفیت دستپخت مادران از روش های مختلفی مانند بازدید سرزده از آشپزخانه یا بررسی نظرات مشتریان و میزان رضایت آن ها استفاده می کند.
زمانی که لطیفی برای اولین بار آگهی نیاز به مادران سرآشپز را منتشر کرد با درخواست های بسیار زیادی از طرف خانه دارانی مرفه مواجه شد که هدفشان فعالیت اجتماعی با شعار”مادران سرپرست خانواده حواسشان به خانواده است.”

 

Hamijoo.com
مؤسس: محمد نورسی

حامی جو یک سایت آنلاین سرمایه گذاری اجتماعی است که هدف آن کمک به هنرمندان و پروژه های فیلمسازان ایرانیست، مانند سایت Indiegogo.
در اقتصادی که با تحریم های بین المللی دست و پنجه نرم می کند، حامی جو به دنبال روشی متفاوت برای حمایت از فرهنگ و هنر است.

محمد نورسی بنیانگذار حامی جو

محمد نورسی، مؤسس ۲۸ ساله آن، فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی است. او پیش از این هم در چند استارت آپ ناموفق شرکت کرده بود، اما آخرین پروژه اش به سرعت خود را نشان داد. در طی دو ماه از آغاز به کار، نورسی در صدد استخدام سه کارگر و کارمندان بیشتری است.
نورسی گفت تا کنون بیش از ۱۶۰ نفر برای سرمایه گذاری در پروژه های هنری از حامی جو استفاده کرده اند. در حال حاضر هم جمع آوری پول برای پنج پروژه در دست اقدام است که یکی از آن ها مستندی ساخته مهرداد اسکویی، فیلم ساز ایرانی برنده جایزه فیلم سازان مستقل است. مستند “رویاهای دم صبح” سومین قسمت از یک مجموعه سه گانه درباره کودکان ایرانیست که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند. صدور درخواست مجوز رسمی ساخت این مستند ۷ سال به طول انجامیده و هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و حدود ۹۶ میلیون تومان از طرف ۲۳ نفر اعطا شده که تنها ۳۸ درصد هدف تعیین شده است.
در پروژه ای دیگر آلبوم موسیقی از میثم آزاد تا کنون ۱۱۱ کمک به ارزش ۲۰ میلیون ریال دریافت کرده که ۱۰ درصد از بودجه درنظر گرفته شده است. به نقل از نورسی، یکی از مشکلات بزرگ پیش رو، ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که به دلیل تحریم ها راهی برای انتقال پول از طرف آن ها نیست. ” تعداد زیادی از هم میهنان در خارج از کشوربرای کمک با ما تماس گرفته اند اما در حال حاضر امکان انتقال پولشان به ما وجود ندارد.”
نورسی که برای شرکت در کنفرانس iBridges به آلمان سفر کرده اولین سفر خارجی اش را تجربه می کند و امیدوار است سرمایه گذاران بزرگی را در آنجا ملاقات کند.

Takhfifan.com
موسس: نازنین دانشور

نازنین دانشور بنیانگذار تخفیفان

تخفیفان نسخه ایرانی سایت معاملات روزانه Groupon است که تخفیف های مختلف از رستوران و کافی شاپ تا بلیط کنسرت و تئاتر را عرضه می کند. این سایت بیش از یک میلیون ایمیل ثبت شده دارد و راوزانه ۲۰ تا ۲۵ معامله در روز انجام می دهد.

نازنین دانشور، بنیان گذار این سایت، یکی از انبوه رو به رشد زنانی است که در عرصه شرکت های نوپا در ایران آغاز به کار کرده اند. وی سرمایه گذاری سودمندش در آلمان را ۴ سال پیش رها کرد تا در عوض یک زن کار آفرین در سرزمین مادری اش باشد. او با کمک خواهرش وبسایت را که در ابتدا فقط در زمینه غذا و سرگرمی فعالیت می کرد راه اندازی کرد و با رشدی سریع به این وضعیت رسیده است. یکی از معاملات تبلیغ شده در این سایت در هفته گذشته ۷۰ درصد تخفیف بلیط کنسرت در تالار وحدت تهران بود. دانشور به عنوان مؤسس یکی از شرکت های نوپای ایرانی موفق با ۶۰ کارمند، جزء معدود کارآفرینان ایرانی بود که در سال گذشته به کنفرانس Silicon Valley دعوت شدند.
دانشور می گوید: در ابتدای شروع پروژه، مردم ایران مشکوک بودند. “چهار سال پیش، مردم نمی دانستند چه استارت آپ هایی کجاست و یا با دلهره به آن می پیوستند. اما امروز جدی گرفته شدند و مردم هم اعتمادشان را نشان داده اند.”

Aparat.com
مؤسس: محمد جواد شکوری مقدم

جواد شکوری مقدم بنیانگذار آپارات

آپارات یکی از سایت های به اشتراک گذاری ویدئو در ایران است که شهرتی خانوادگی یافته. این سایت مانند یوتیوب همه چیز از کلیپ و فیلم تا ویدئوی گربه ها را نشان می دهد. همچنین، بنیان گذار آن، محمد جواد شکوری مقدم، مدیر اجرایی شرکت مادر آپارات، صبا ایده است که پشتیبان سایر شرکت های نوپای موفق در ایران مانند کلوب و میهن بلاگ است.

کلوب یک شبکه اجتماعی فارسی زبان با بیش از ۳ میلیون کاربر است و میهن بلاگ خدمات میزبانی بلاگ رایگان انجام می دهد. شرکت شکوری مقدم در ۱۰ سال پیش و با سه نفر آغاز به کار کرد و اکنون ۶۵ کارمند دارد. هر روز ۵ میلیون ویدئو در آپارات مشاهده می شود و ماهانه ۱۵۰ میلیون بازدید کننده دارد. اخیراً آپارات سرویس جدیدی به نام فیلیمو (Filimo) معرفی کرده که نسخه ایرانی نت فلیکس(Netflix) می باشد که در حال حاضر رایگان است.شکوری مقدم می گوید: مسدود کردن یوتیوب در ایران کمک شایان توجهی به موفقیت آپارات کرده است اما وی به حفظ کاربران در صورت رفع فیلتر یوتیوب امیدوار است:
“نبود یوتیوب قطعا به رشد ما کمک کرد اما برداشتن فیلتر با توجه به تاکید ما بر روی محتوای اصیل تاثیر کمی خواهد داشت.”

Digikala.com
مؤسسان: حمید و سعید محمدی

حمید محمدی یکی از بنیانگذران دیجی کالا

دیجی کالا یک سایت تجارت الکترونیک آنلاین مانند آمازون در ایران است. این سایت موفقیت بزرگی داشته و طبق رتبه بندیAlexa ششمین وب سایت پر بازدید ایران و در نوع خود بزرگترین در خاورمیانه است. با حدود ۷۵۰۰۰۰ بازدید روزانه و ۳/۲ میلیون مشترک، ۸۵ تا ۹۰ درصد از تجارت الکترونیک ایران از طریق دیجی کالا انجام می شود.
دیجی¬کالا در سال ۲۰۰۷ توسط این دو برادر؛ حمید و سعید محمدی تأسیس شد. حمید محمدی در این باره می گوید: ایده ی اولیه زمانی شکل گرفت که در پی خرید دوربین دیجیتال به صورت آنلاین وب سایتی ایرانی که اطلاعات کامل مدل های مختلف و بررسی آن ها را در خود داشته باشد وجود نداشت. دیجی کالا در ابتدا با یک دفتر اجاره ای کوچک در تهران و با ۷ کارمند و تنها با ارائه گوشی موبایل و دوربین دیجیتال آغاز به کار کرد.

بر طبق گزارشات، هم اکنون ارزش دیجی کالا ۱۵۰ میلیون دلار است و ۷۶۰ کارمند دارد و در ۲۰ شهر ایران فعالیت می کند و روزانه ۴۰۰۰ هزار سفارش را ارسال می کند. خدمات تحویل یک روزه محصول در تهران و شهر کرج و روز بعد در سایر شهر ها انجام می شود.
طبق گفته های محمدی، این شرکت از زمان تأسیس هر ساله رشد ۲۰۰ درصدی را شاهد بوده. اگرچه ایرانیان به با دنیای بازرگانی خارج ارتباط و به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی ندارند کارت های بانکی که بانک های ایرانی صادر می کنند به صورت آنلاین پاسخگوی نیاز داخلی آن هاست. دیجی کالا امروزه از گوشی های هوشمند گرفته تا کتاب، لوازم خانگی و آرایشی بهداشتی را به فروش می رساند.
آیا در صورت برداشته شدن تحریم ها محمدی باید از نفوذ آمازون در ارسال محصول به ایران بترسد؟ وی اینگونه پاسخ می دهد: “فکر نمی کنم آمازون تهدیدی برای ما باشد. حتی اگر به ایران به عنوان یک بازار بزرگ نگاه کنند، باید یک سایت آمازون فارسی زبان راه اندازی کنند و به گمان من برداشتن تحریم ها برای افرادی مانند ما بیشتر یک فرصت است تا تهدید.”

منبع : http://ecomit.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.