از توم‌ریدر تا پلی‌اسیتشن VR؛ یک هفته با بازی 0 دیدگاه

WeekInReview_Game3

قدیمی‌ترها شرکت مایکروسافت و زیرمجموعه‌های‌اش را به‌خاطر ساخت نسخه‌های مختلف از سیستم‌عامل ویندوز به یاد می‌آورند. اما برای جوان‌ترها که از بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی بدشان نمی‌آید، به مدت یک دهه است که نام مایکروسافت مستقیما با عبارت «ایکس‌باکس» گره خورده. اکیس‌باکس که ورودش به دنیای کنسول‌های بازی را از سال ۲۰۰۱ و با مدل کلاسیک آغاز کرد، مجبور شد در برابر کنسول فوق قدرتمند سونی یا همانپلی‌استیشن۲ صف آرایی کند. تجربه‌ی بیش‌تر سونی در ساخت کنسول‌های بازی باعث شد ایکس‌باکس با تمام قابلیت‌هایی که داشت، در برابر رقیب شرقی‌اش متحمل شکست شود. اما این شکست برای مایکروسافت و طراحان بخش تفریحات و سرگرمی‌اش درس‌های بزرگ و آموزنده‌ای به‌همراه داشت. درس‌هایی که در نهایت منجر به تولید کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ شد.

ایکس‌باکس۳۶۰ با برنامه‌ریزی دقیق مایکروسافت در سال ۲۰۰۵ میلادی راهی بازار شد و توانست حسابی برای پلی‌استیشن۳ سونی قد علم کند. ۳۶۰ با این‌که پر از ایرادات ریز و درشت بود، اما توانست گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و تا آخرین روز نسل هشتم از کنسول‌های بازی، به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای پلی‌استیشن۳ باقی بماند. اما حالا نوبت به ایکس‌باکس‌ وان رسیده. جدیدترین کنسول بخش تفریحات و سرگرمی مایکروسافت که حساب‌های ویژه‌ای روی آن باز شده است.

اما همان‌طور که احتمالا بهتر از ما می‌دانید، ایکس‌باکس‌وان نتوانست در نسل هشتم از کنسول‌های بازی شروع موفقی داشته باشد.‌ سونی که از ماجراهای پلی‌استیشن۳ درس‌های زیادی گرفته بود، در طراحی پلی‌استیشن۴ نهایت دقت‌اش را به‌کار بست و محصولی را روانه‌ی بازار کرد که کاملا متناسب با نیازهای بازی‌کننده‌ها طراحی شده بود. در مقابل مایکروسافت سیاست‌های نسنجیده‌ای را در دستور کارش قرار داد که می‌رفتند آینده‌ی ایکس‌باکس وان و بخش تفریحات و سرگرمی این شرکت را به‌خطر بیاندازند. اما همان‌طور که در یادداشت هفته‌ی گذشته‌ی دیجی‌کالامگ هم به آن اشاره شده بود، مایکروسافت موفق شد در فاصله‌ی زمانی کوتاه خودش را جمع و جور کند و دوباره به‌عنوان رقیبی جدی، مقابل سونی و پلی‌استیشن۴ قرار بگیرد.

این‌طور هم که از آمار و ارقام برمی‌آید، وضعیت مایکروسافت و ایکس‌باکس وان روز به روز در حال بهتر شدن است. بر اساس آماری که همین هفته‌ی پیش موسسه‌ی NPD منتشر کرده، فروش ایکس‌باکس وان در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی به بالاترین میزان ممکن از زمان عرضه‌ی این کنسول دوست داشتنی رسیده است. البته این آمار در حالی به ثبت رسیده که بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط این موسسه سونی و پلی‌استیشن۴ در همین ماه هم موفق شده‌اند از مایکروسافت و ایکس‌باکس وان‌اش بیش‌تر بفروشند. هم‌چنین در خبرها آمده بود که مایکروسافت برای سال ۲۰۱۶ میلادی نیم دو جین بازی انحصاری درست و درمان درنظر گرفته تا برای کنسول ایکس‌باکس وان عرضه کند. یکی از این بازی‌ها هم که حسابی روی آن حساب باز کرده «کوانتوم بریک» (Quantum Break)، جدیدترین بازی استودیوی بازی‌سازی «رمدی» (Remedy) است. بر اساس اخبار منتشر شده این بازی مراحل پایانی تولیدش را پشت‌سر می‌گذارد و قرار است در سال جاری میلادی عرضه شود. می‌خواهید درباره‌ی این بازی و برنامه‌ی انتشارش بیش‌ترخزان چرخ‌های جنگ!

برای آن دسته از بازی‌کننده‌هایی که در سال‌های ابتدایی نسل هفتم، کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ را خریده بودند، مجموعه بازی‌های «چرخ‌های جنگ» (Gears of War) صرفا یک بازی خوش‌ساخت نیست. بلکه این مجموعه بازی‌ها که قسمت اول‌اش در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شده بود و در همان سال موفق شد به‌عنوان بهترین بازی سال شناخته شود، به‌عنوان نشانه‌ای از مکتب خاص مایکروسافت در بازی‌سازی به‌شمار می‌رود. قسمت اول از چرخ‌های جنگ آن‌قدر خوب بود که موفق شد تعداد بسیار زیادی از بازی‌کننده‌ها را متقاعد کند تا کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ را خریداری کنند. البته بعد از قسمت اول از مجموعه بازی‌های چرخ‌های جنگ، قسمت‌های دوم و سوم در کنار «چرخ‌های جنگ: داوری» (Gears of War: Judgment) هم ساخته شد که یکی از دیگری بهتر بودند و توانست بازی‌کننده‌ها را هرچه بیش‌تر به این مجموعه علاقه‌مند کنند.

اما از زمان عرضه‌ی داوری دیگر هیچ خبری از چرخ‌های جنگ نبود تا نمایشگاه E3 سال گذشته‌ی میلادی که در خرداد ماه امسال برگزار شد. سونی کلی بازی انحصاری درست و درمان در این نمایشگاه نشان داده بود و وقت‌اش رسیده بود تا مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس وان هم خودی نشان بدهند. مایکروسافت هم دقیقا همان چیزی را رو کرد که همه انتظارش را می‌کشیدند: قسمت چهارم از مجموعه بازی‌های چرخ‌های جنگ. حالا هم مشخص شده که بازی قرار است در چه تاریخی به‌طور انحصاری برای ایکس‌باکس وان عرضه بشود. ۰۰۲۴

توم‌ریدر و رایانه‌های شخصی

مجموعه بازی‌های «توم ریدر» (Tomb Raider) از زمان عرضه‌ی نسخه‌ی سال ۲۰۱۳ میلادی یک بار دیگر حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است. نسخه‌ی سال ۲۰۱۳ زمانی عرضه شد که پیش از آن نیم دو جین قسمت مختلف از مجموعه بازی‌های توم‌ ریدر عرضه شده بود. طراحان این بازی برای این‌که از فروش‌شان اطمینان حاصل کنند به یک فرمول طلایی و یک جورهایی جادویی نیاز داشتند. سرانجام بازی برای کنسول‌های نسل هفتمی یعنی پلی‌استیشن۳ و ایکس‌باکس۳۶۰ و مدتی بعد رایانه‌های شخصی عرضه شد و وقتی با استقبال گسترده‌ی بازی‌کننده‌ها و سپس منتقدان مواجه شد، معلوم شد که «کریستال داینامیکس»، استودیوی سازنده‌ی بازی این فرمول طلایی را پیدا کرده است.

طراحان استودیوی بازی‌سازی کریستال داینامیکس تصمیم گرفته بودند شخصیت‌پردازی «لارا کرافت»، قهرمان مجموعه بازی‌های توم‌ریدر را تکانی اساسی بدهند و در این مهم موفق هم شده بودند. آن‌ها لارای زمخت را که جلوی تمام سختی‌های بازی حتی سر خم نمی‌کرد به شخصیتی شکننده تبدیل کردند. این شخصیت ضعیف که در طول بازی جان می‌گرفت آن‌قدر مورد توجه بازی‌کننده‌ها قرار گرفت که همان سال توم‌ ریدر تا مرحله‌ی کسب جایزه‌ی بهترین بازی سال هم پیش رفت.

حالا قسمت جدیدی از مجموعه بازی‌های توم‌ ریدر تحت عنوان «خیزش توم‌ریدر» قرار است برای رایانه‌های شخصی عرضه بشود. البته نسخه‌ی ایکس‌باکس وان بازی مدتی پیش عرضه شده بود و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است نسخه‌ی پلی‌استیشن۴ بازی هم در انتهای سال جاری میلادی عرضه شود.

۰۰۳۱

خانه؛ خط مقدم!

در فاصله‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ تعداد زیادی بازی در سبک اکشن اول‌شخص منشر شد. در این سال‌ها که یک جورهایی سال‌های پایانی نسل هفتم کنسول‌های بازی هم به‌شمار می‌رفتند، بازی‌سازها با سازوکار ساخت بازی‌های اکشن اول‌شخص خوش‌ساخت برای ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ حسابی آشنا شده بودند و بازی‌های خوبی تحویل مخطبان‌شان می‌دادند. یکی از این بازی‌ها که یک دفعه سروکله‌اش پیدا شد و در بین بازی‌کننده‌ها هم به محبوبیت دست پیدا کرد Homefront دومین ساخته‌ی استودیوی بازی‌سازی Kaos بود. بازی با این‌که در برابر بازی‌های سبک اکشن اول‌شخص آن دوره حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما با قصه‌ای پر و پیمان نزد بازی‌کننده‌ها آمده بود و با همین قصه‌اش هم توانست تعداد زیادی گیمر را متقاعد به خرید کند.

در فضاسازی که برای این بازی درنظر گرفته شده بود، ارتش کره‌ی شمالی به چنان قدرتی دست پیدا کرده بود که می‌توانست خودش را تا خاک ایالات متحده هم برساند. در نتیجه هم کره‌ای‌ها به آمریکا حمله کردند و برخلاف انتظار بازی‌کننده‌ها، حمله‌ی ارتش این کشور با مقاومت آمریکایی روبه‌رو نشد. اما در این بین نیروهای مقاومتی شکل گرفتند که می‌توانستند جلوی کره‌ای‌ها بایستند و قصه و ماجراهای بازی را سروشکل بدهند. حالا دومین قسمت این بازی مراحل ساخت و تولیدش را پشت‌سر می‌گذارد و تاریخ انتشارش را هم شناخته است.

 

۰۰۴۱

پلی‌استیشن VR دو میلیون دستگاه می‌فروشد

حتما در یکی دو هفته‌ی گذشته در خصوص هدست‌های واقعیت مجازی چیزهایی به‌گوش‌تان خورده است. این هدست‌ها که بحث داغ نمایشگاه CESامسال بودند، به عقیده‌ی تعداد زیادی از کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه‌ی IT و تکنولوژی طی یکی دو سال آینده، سرانجام بازارهای مختلف را رقم خواهند زد. حتما خبر دارید که مجموعه‌های مختلفی روی پروژه‌ی طراحی و ساخت هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند. مثل مجموعه‌ی Oculusکه سال‌هاست روی هدست واقعیت مجازی‌اش با نام Rift فعالیت می‌کند. اخیرا هم که مجموعه‌ی HTC که وضعیت خوبی در بازار تلفن‌های همراه هوشمند ندارد به جمع تولیدکننده‌های هدست‌های واقعیت مجازی افزوده شده است. این شرکت با استودیوهای بازی‌سازی «والو» که در میان بازی‌کننده‌ها بسیار خوش‌نام است قرارداد هم‌کاری امضا کرده‌ است تا هدست واقعیت مجازی Vive را طراحی و در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار بدهد.

در میان شرکت‌هایی که سعی می‌کنند وارد حوزه‌ی واقعیت مجازی بشوند، سونی یکی از معدود مجموعه‌هایی است که مستقیما با محوریت بازی قصد دارد هدست‌های واقعیت‌ مجازی‌اش را تولید کند. نام هدست واقعیت مجازی سونی هم «پلی‌استیشن VR» است. این هدست واقعیت مجازی برخلاف رقیبان‌اش برای استفاده نیازی به رایانه‌های قدرتمند چند ده هزار دلاری ندارد و صرفا با اتصال به کنسول پلی‌استیشن۴ قابل استفاده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.